Medezeggenschap UvA trekt streep door bètafusie UvA-VU

vrijdag, 20 december 2013
Betafusie

Amsterdam, 20-12-2013

Na een zinderende dag stemden studenten en medewerkers van de UvA tegen het voorstel van de Colleges van Bestuur van de UvA en de VU om hun bètafaculteiten te fuseren. De ASVA studentenunie is blij dat de UvA nu niet meer om de bezwaren van studenten heen kan, nu na het besluit bestuurders genoodzaakt zijn de fusieplannen in te trekken.

Met brieven, persberichten en acties protesteerden vele individuele studenten en organisaties tegen de fusieplannen. Na anderhalf jaar overleg zagen zij nog steeds niet hoe hun onderwijs daarmee zou verbeteren. Uit onderzoek van ASVA werd duidelijk dat driekwart van de studenten op de faculteit de fusie niet zag zitten. Het College van Bestuur bleef echter in de stukken spreken van groot draagvlak op de faculteit. ASVA voorzitter Esther Crabbendam: “De medezeggenschap heeft vandaag laten zien de achterban wel serieus te nemen. Het is maar goed dat het College hun instemming nodig heeft.”

De theaterzaal van CREA was vandaag bomvol studenten die zich met hart en ziel inzetten voor hun faculteit. Nu de fusieplannen van tafel zijn kan de faculteit die energie weer richten op haar eigen toekomst.

Crabbendam: “In plaats van het doordrukken van plannen waar geen draagvlak voor is moet het CvB nu mét in plaats van tegen studenten aan het onderwijs werken.”