Nachtbus

ASVA vindt goed nachtvervoer in Amsterdam als culturele, toeristische én studentenstad enorm belangrijk. Met het nachtvervoer kun je namelijk 's nachts veilig thuiskomen, ook als je wat verder van het centrum woont. Hierdoor blijven culturele bestemmingen, uitgaan of feestjes bij vrienden ook 's nachts bereikbaar voor studenten (en niet studenten) die het niet prettig vinden 's nachts alleen terug te fietsen.

Redenen voor een goed nachtvervoer in Amsterdam

Sociale veiligheid: De nachtbus is een prettig alternatief voor "alleen op de fiets".
Culturele metropool: Amsterdam kent tal van activiteiten die tot 's nachts duren die bereikbaar moeten zijn. Bereikbaarheid Studentenwoningen: Steeds meer studentencomplexen worden buiten de ring gebouwd. Een goede bereikbaarheid van- en naar het centrum is een belangrijke voorwaarde voor het goed functioneren van een "studentencomplex op afstand". 

Verslechtering van het nachtvervoer de afgelopen jaren

Prijsstijging Nachtvervoer in AmsterdamOndanks het belang van goed nachtvervoer voor Amsterdam heeft er de afgelopen jaren een langzame verslechtering plaatsgevonden doordat nachtlijnen zijn geschrapt en op bepaalde dagen minder frequent wordt gereden. Ook zijn de tarieven jaarlijks tot nieuwe hoogtepunten gestegen wat de toegankelijkheid niet verbeterd. De drie belangrijkste verslechteringen zijn:

  • Tariefsverhoging: In zes jaar tijd is het tarief met 50% gestegen van €3,00 naar maarliefst €4,50 in 2013. Hierdoor wordt het nachtvervoer uit de markt geprijst en is het voor veel mensen geen betaalbaar veilig alternatief meer. 
  • Frequenties: Door bezuinigingen is er steeds minder frequent gereden en op steeds minder dagen.
  • OV-chipkaart: Je kunt niet op Saldo reizen met je OVchipkaart (GvB) wat voor veel mensen een onaangename verassing is als ze 's nachts willen inchecken.

ASVA en de Reiziger Advies Raad

Afgelopen jaar heeft ASVA een werkgroep Nachtvervoer opgericht in de Reizigers Advies Raad (RAR) om tot een breed gedragen visie  en concrete adviespunten aan de vervoerders ter verbetering van het NachtOV te komen [download hier de visie & advies]. Los hiervan heeft de RAR negatief geadviseerd op de voorgenomen tariefsstijging in 2013. In 2012 had dit succes en is het tarief gelijkgebleven, op dit moment is er nog geen reactie van de vervoerders. Natuurlijk gaat ASVA vervolgstappen nemen als de oproep om het tarief niet te verhogen niet wordt overgenomen. 

Ook het bestuur van ASVA zet zich in en heeft van de Amsterdamse Wethouder wonen de belofte dat het nachtvervoer naar Zuidoost beter wordt. ASVA heeft hier aandacht voor omdat er in Zuidoost verschillende studentencomplexen gebouwd zijn en de komende jaren nog gebouwd worden.